-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1738 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:13

با چه مجوز شرعي لفظ امام براي امام خمينيقدس سره و مقام معظم رهبري به كار برده ميشود؟

تولي از ريشه ولي، در اصل به معني قرار گرفتن دو چيز كنار يكديگر است، به گونهاي كه فاصلهاي بين آن دو نباشد.

اين واژه سپس در مورد قرب و نزديك (مكاني و معنوي)، دوستي، ياري، تصدي امر و صاحب اختيار بودن، به كار رفته است.

تبرّي، به معني تنفر داشتن و بيزاري جستن از نزديك شدن و قرار گرفتن در مجاورت چيزي يا كسي است.

تولي و تبري دو فرع از فروع دين بلكه دو ركن ار اركان اعتقادي و عملي اسلام، و از ضروريات مذهب شيعه است.

{P . امام خميني، چهل حديث، ص 577.

تولي به معني پذيرش ولايت و دوستي حق تعالي و هر چيزي و هر كسي كه نزد خدا محبوب است ميباشد.

دوست داشتن پيامبر اسلام و فاطمه زهرا و دوازده امام صلوات الله عليهم و قبول ولايت و سرپرستي آنان، استمرار پذيرش ولايت خداوند، و تجلّي و تجسّم عملي ولاية الله است.

قرآن ميفرمايد: قُل اِن كنتم تحبّون الله فاتبعوني يحببكم الله (پيامبر!) بگو: اگر خدا را دوست{P . آل عمران (3)، آيه 31.

ميداريد، از من پيروي كنيد، تا خدا (نيز) شما را دوست بدارد.

وظيفه ما در تحقق تولي و تبرّي

امام پنجمعليهالسلام ميفرمايد: تمام حقايق هستي و كليد وصول به حقيقت اشيا و جلب رضايت حق تعالي، در شناخت و معرفت امام، و اطاعتش نهفته است، آگاه باشيد اگر شخصي شبها تا صبح به عبادت بايستد و روزهاهمه روز روزه بگيرد و تمام مال و زندگياش را در راه خدا انفاق كند و در تمامي عمرش حج خانه خدا كند، ولي خدا و امام منصوب از طرف خدا را نشناسد و ولايت او را در دل نداشته باشد، تا از او پيروي كند و تمام اعمالش با راهنمايي او باشد، چنين فردي از اهل ايمان شمرده نميشود و براي او نزد خدا حقي و ثوابي وجود ندارد

{P . اصول كافي، ج 3، ص 31، ترجمه مصطفوي.

از مطالعه آيات و روايات اين نكته به دست ميآيد كه پذيرش ولايت قلبي و عشق و ارادت دروني به ائمهعليهمالسلام بدون شناخت و معرفت آنان، و اطاعت و پيروي از آنها ميسر نيست. به ديگر بيان: چون تولّي نسبت به ائمهعليهمالسلام به معني پذيرش امامت و ولايت و سرپرستي آنان، و نزديك شدن به آنها از طريق نهادينه نمودن ارادت و محبت شان در دل و اطاعت و پيروي از آنها در همه امور فردي و اجتماعي است، و تبرّي نيز به معني دوري جستن و فاصله گرفتن از دشمنان آنان و از هر چيزي، و وصفي و اخلاقي كه مورد تنفر آنان است ميباشد، لازم است براب تحقق جامع تولي و تبرّي سه نكته زير پيوسته تداوم و تكامل داشته باشد:

1 - معرفت خودرا نسبت به ائمهعليهمالسلام و شناخت سيره و سنت آنان در امور شخصي واجتماعي، فرهنگي و تربيتي، عبادي و سياسي و اقتصادي و... افزايش دهيم.

2 - دوستان و دشمنان آنان، هم چنين كارها، صفات و امور اخلاقي را كه محبوب و مبغوض نزد آنان بوده، بشناسيم.

3 - به تولّي و تبرّي جامعيت ببخشيم. به بيان ديگر: تولي و تبرّي تحقق نمييابد مگر اين كه سه بعدي باشد، يعني قولي، قلبي و عملي با هم باشد.

با سخني از امام پنجمعليهالسلام در مورد مفهوم دين، تولي و تبري و در مورد ان به پاسخ حُسن ختام ميبخشيم.

امام باقرالعلومعليهالسلام در پاسخ ابن جارود كه درخواست نمود: ديني كه شما خاندان خدا با آن پرستش ميكنيد، به من معرفي كنيد فرمود: آن عبارت است از شهادت به وحدانيت خدا، و نبوت و رسالت پيامبر اسلامصلي الله وعليه وآله وسلم و اقرار و اعتراف به آن چه كه آن حضرت از جانب خدا آورده است (قرآن)، و اقرار به ولايت ما اهل البيت، و بيزاري جستن از دشمنان ما، و تسليم امر ما شدن و اطاعت كامل نمودن، و در انتظار قائم آل محمدعج به سر بردن، و امر به معروف و نهي از منكر، و تلاش براي تحقق واجب و حلال، و اجتناب از گناهان و محرّمات

{P . اصول كافي، ج 3، ترجمه مصطفوي، ص 35.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.